Rozmiar czcionki

Jak projektować z myślą o osobach starszych

Czytanie drobnego druku może być bardzo trudne wraz z wiekiem. Twoje oczy tracą elastyczność z powodu stwardnienia soczewki wewnątrz oka. Stan ten nazywany jest prezbiopią i zaczyna dotyczyć wielu osób po 40. roku życia, a następnie pogłębia się wraz z wiekiem. Okulary korekcyjne lub okulary na jedną receptę nie są już najlepszym rozwiązaniem. Może się okazać, że jedna para okularów jest potrzebna do czytania książki trzymanej na kolanach, a inna do korzystania z komputera przy biurku, ponieważ znajduje się on dalej. Jednak nie tylko rozmiar czcionki może mieć wpływ na łatwość czytania. Kształt, odstępy i kolor czcionki również wpływają na czytelność. Oto kilka wskazówek pomocnych przy tworzeniu materiałów drukowanych dla osób powyżej 40. roku życia.

Rozmiar wydruku
Idealny rozmiar zależy od wybranej czcionki, ponieważ nie wszystkie czcionki mają taki sam rozmiar. Czcionka New Times Roman o rozmiarze 14 punktów jest mniejsza niż czcionka Verdana o rozmiarze 14 punktów. Dlatego mniejsze czcionki nie powinny mieć mniej niż 14 punktów, a może się okazać, że łatwiej je odczytać przy 16 punktach.

Typ czcionki
Czcionki ozdobne są trudne do odczytania i powinny być używane oszczędnie. W tekście należy stosować zwykłą czcionkę, która jest bardziej pogrubiona, z grubymi liniami, które są bardziej czytelne.

Niektórzy wolą czcionkę szeryfową, taką jak Times New Roman, ponieważ twierdzą, że jest ona łatwiejsza do czytania ze względu na "ogonki" na końcach liter, które tworzą iluzoryczną linię, pomagając prowadzić wzrok wzdłuż linii. Inni wolą jednak czcionkę bezszeryfową, taką jak Ariel. Może być ona łatwiejsza do czytania ze względu na prostotę linii. Jest to wybór indywidualny.

Niezależnie od wybranej czcionki, w tekście należy używać zarówno wielkich, jak i małych liter. Wielkie litery mogą być trudne do odczytania. Należy je stosować w nagłówkach lub w celu podkreślenia jednego lub dwóch słów.

Unikaj kursywy, ponieważ litery są ściśnięte, co utrudnia czytanie.

Styl prezentacji
Należy zachować białą przestrzeń, ponieważ zapewnia ona naturalne miejsca do odpoczynku dla oczu i pomaga skupić się na czytanym tekście.

Tekst należy wyrównywać do lewej strony, ponieważ jest to łatwiejsze do czytania. Nie należy owijać tekstu wokół grafiki.

Zachowaj normalne odstępy między literami, nie rozszerzając ich ani nie zagęszczając, co utrudnia czytanie słów. Odstępy między wierszami tekstu wynoszą 1,5 zamiast pojedynczego odstępu, co znacznie ułatwia śledzenie tekstu.

Kontrast i kolor
Z wiekiem coraz trudniej odróżnić od siebie kolory żółty, niebieski i zielony, jeśli są używane w bliskim sąsiedztwie, zwłaszcza jeśli masz zaćmę. Kolor żółty może prawie zniknąć.

Aby ułatwić czytanie, należy używać bardzo ciemnej czcionki na białym tle. Unikaj wzorzystego tła.

Należy unikać stosowania bardzo błyszczącego papieru, ponieważ powoduje on odblaski, które mogą utrudniać czytanie. Należy także upewnić się, że papier jest wystarczająco gruby, aby nie było widać druku po drugiej stronie kartki.

Strony internetowe i blogi
Większość zasad wymienionych powyżej, dotyczących materiałów drukowanych, odnosi się również do stron internetowych i blogów (z wyjątkiem zasady błyszczącego papieru). Oto jednak kilka dodatkowych sugestii dotyczących komunikacji online.

Używaj szablonów jednokolumnowych (lub z jedną kolumną i paskiem bocznym), aby ułatwić czytanie. Jest to szczególnie ważne w przypadku przeglądania na urządzeniach mobilnych, nawet jeśli Twoja strona jest responsywna.

Wokół elementów klikalnych, takich jak łącza słowne i przyciski, należy pozostawić wystarczająco dużo miejsca, aby można je było łatwo zlokalizować i kliknąć osobno. Upewnij się, że linkowany tekst jest wyraźnie zaznaczony i ma kolor, który łatwo odróżnić od otaczającego go tekstu. Najczęściej stosowanym kolorem jest jasny błękit królewski.

Zapewnij odstępy między akapitami.

W Internecie łatwiejsza do czytania jest czcionka bezszeryfowa, ale jej rozmiar powinien wynosić 12-14 punktów. Powszechnie używana jest czcionka Ariel, ale często stosuje się też Tahoma i Verdana, które zostały zaprojektowane specjalnie do użytku w Internecie. Verdana jest naturalnie dużą czcionką, więc rozmiar 12 punktów może się sprawdzić.

Zaoferuj funkcję umożliwiającą łatwą zmianę rozmiaru czcionki bezpośrednio na ekranie. Przykładem może być witryna Discovery Eye Foundation, gdzie element sterujący znajduje się w prawym górnym rogu strony. Możesz nawet zaoferować możliwość ustawienia kontrastu na ekranie, tak jak na stronie Macular Degeneration Partnership, w górnej środkowej części strony.

Unikaj nakładania na siebie odcieni tego samego koloru, np. ciemnoniebieskiej czcionki na jasnoniebieskim tle. Unikaj także nakładania na siebie kolorów, które ze sobą kolidują, np. czerwonej czcionki w fioletowym bloku. Utrudniają one czytanie tekstu.

To tylko kilka sposobów na ułatwienie czytania tekstu, zarówno w druku, jak i w Internecie. Czy masz jakieś inne wskazówki, którymi mógłbyś się podzielić w komentarzach poniżej?

7/28/15


Susan DeRemer, CFRE
Wiceprezes ds. rozwoju
Fundacji
Odkryjmy
Oczy