Kwestia prowadzenia samochodu i związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej jest szczególnie delikatna dla seniorów tracących wzrok. Prowadzenie samochodu oznacza niezależność i większość ludzi chce utrzymać swoje pojazdy tak długo, jak to możliwe. Kiedy należy przestać?
W badaniu przeprowadzonym przez Massachusetts Institute of Technology (MIT) Age-Lab i The Hartford Financial Services Group wzięło udział 3 824 kierowców w wieku powyżej 50 lat, pytając ich, w jaki sposób i dlaczego ograniczają swoją jazdę.
Badanie wykazało, że dwie trzecie kierowców samoregulowało swoją aktywność w samochodzie, ograniczając jazdę w określonych warunkach. Pora dnia była częstym czynnikiem, a niektórzy ludzie decydowali się pozostać w domu w nocy lub o zmierzchu. Innymi czynnikami były złe warunki pogodowe i duże natężenie ruchu. Z czasem kierowcy opracowali świadome strategie, aby zrekompensować słabnący wzrok, wolniejszy refleks i sztywniejsze stawy.
Statystycznie starsi kierowcy są w rzeczywistości bardzo bezpiecznymi kierowcami, chociaż powyżej 75 roku życia wskaźnik wypadków na milę wzrasta. Badanie wykazało, że stan zdrowia i warunki medyczne w znacznie większym stopniu przyczyniają się do ograniczeń w prowadzeniu pojazdów niż sam wiek.
Około dziesięciu procent kierowców w kraju ma ponad 65 lat. Jednak do 2030 roku, kiedy jeden na pięciu Amerykanów będzie w wieku powyżej 65 lat, odsetek ten gwałtownie wzrośnie. Weźmy pod uwagę, że 23-40% osób w wieku powyżej 65 lat cierpi na zwyrodnienie plamki żółtej - to wielu kierowców z potencjalnymi wadami wzroku.
Podejmowanie decyzji
Jeśli zwyrodnienie plamki żółtej stanowi problem podczas prowadzenia samochodu, najprawdopodobniej zdajesz sobie z tego sprawę. Być może zwrócił ci na to uwagę przyjaciel lub członek rodziny. Czy oznacza to, że powinieneś natychmiast zaprzestać prowadzenia samochodu? Niekoniecznie.
To, co powinieneś natychmiast zrobić, to zadać sobie kilka krytycznych pytań. Jak funkcjonujesz podczas jazdy w ciągu dnia? A co ze zmierzchem, świtem i pochmurnymi dniami? Jasne światło słoneczne? W nocy?
Oto sześć ważnych pytań:
- Czy masz trudności z wyraźnym i szybkim odczytaniem wszystkich wskaźników na desce rozdzielczej samochodu?
- Czy masz trudności z odczytywaniem znaków drogowych lub, jeśli aktualnie prowadzisz samochód, czy zauważasz i rozumiesz znaki na tyle wcześnie, by móc na nie wygodnie reagować?
- Czy inne samochody na drodze wydają się niespodziewanie "wyskakiwać" z pola widzenia?
- Czy na drodze jeździsz znacznie poniżej ograniczenia prędkości i wolniej niż większość samochodów wokół ciebie?
- Czy masz trudności z ustawieniem się na drodze w odniesieniu do innych samochodów, oznaczeń pasów ruchu, zakrętów, chodników, miejsc parkingowych itp.
- Czy czujesz się zagubiony i/lub zdezorientowany na drodze?
Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na którekolwiek z powyższych pytań, możesz chcieć zawiesić prowadzenie pojazdu do czasu konsultacji ze specjalistą. Jeśli Twoje odpowiedzi wskazują, że możesz mieć problem w określonych warunkach (np. przy słabym oświetleniu lub w nocy), możesz chcieć zawiesić jazdę w takich warunkach do czasu dalszej konsultacji ze specjalistą.
Kwestionariusz ten pochodzi z doskonałej książki "Driving With Confidence, A Practical Guide to Driving With Low Vision" autorstwa Eli Peli i Doron Peli. Dr Eli Peli jest starszym naukowcem w Schepens Eye Research Institute i profesorem okulistyki w Harvard Medical School. Ich książka zawiera praktyczny program, który pomoże zmaksymalizować szanse na zachowanie uprawnień do prowadzenia pojazdów. Zawiera również szczegółowy opis przepisów dotyczących widzenia podczas jazdy w każdym stanie, podobnie jak strona internetowa AAA.
Inne przydatne zasoby
AARP Driver Safety Program - Największy klasowy kurs odświeżający dla kierowców zaprojektowany specjalnie dla kierowców w wieku 50 lat i starszych. Jego celem jest pomoc starszym kierowcom w doskonaleniu ich umiejętności przy jednoczesnym uczeniu ich unikania wypadków i wykroczeń drogowych.
AAA Safety Foundation for Traffic - Wskazówki dotyczące jazdy i zasoby dotyczące innych opcji transportu.
Podsumowanie
Istnieje wiele sposobów na zachowanie bezpieczeństwa i niezależności. Wystarczy zwracać uwagę na własne możliwości i dowiedzieć się wszystkiego o dostępnych opcjach.
4/21/15
Judith Delgado
Dyrektor wykonawczy
Partnerstwo na rzecz zwyrodnienia plamki żółtej
Program Fundacji Discovery Eye