Dr Mark Wilkinson

Wyzwania, przed którymi stają osoby prowadzące pojazdy z utratą wzroku

Przegląd
Ludzie w każdym wieku często postrzegają prowadzenie samochodu jako klucz do niezależności. Osoby z utratą wzroku nie są tu wyjątkiem. Trzy grupy osób z utratą wzroku, które chcą zdobyć lub utrzymać przywilej prowadzenia pojazdów to nastolatki z wrodzoną lub nabytą wadą wzroku, które nigdy nie prowadziły pojazdów, osoby dorosłe z tą samą wadą, które nigdy nie prowadziły pojazdów oraz osoby dorosłe z nabytą wadą wzroku, które w przeszłości prowadziły pojazdy, ale mogą stracić prawo jazdy z powodu utraty wzroku. Normy dotyczące widzenia w odniesieniu do prowadzenia pojazdów różnią się jednak w poszczególnych stanach i różnice te utrzymują się pomimo dziesięcioleci badań wykazujących, że nie ma bezwzględnego kryterium odcięcia ostrości wzroku lub widzenia peryferyjnego dla bezpiecznego i niebezpiecznego prowadzenia pojazdów. Fakt, że państwa mają różne standardy powoduje, że osoby z wadami wzroku nie mogą uzyskać prawa jazdy w niektórych stanach, w tym być może w swoim własnym, podczas gdy mogą uzyskać prawo jazdy w sąsiednim stanie. Oczywiście zdolność tych osób do bezpiecznego prowadzenia pojazdów mechanicznych nie zmienia się po przekroczeniu granicy państwa. Jednak, aby utrzymać przynajmniej niektóre uprawnienia do prowadzenia pojazdów, mogą znaleźć się o przeniesienie do innego stanu.

Wiadomo, że wielu starszych kierowców modyfikuje swoje normy jazdy, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Na przykład, wielu starszych kierowców dobrowolnie ogranicza lub zaprzestaje jazdy w nocy, w niebezpiecznych warunkach pogodowych lub na super autostradach. Ograniczając swoją jazdę, starsi kierowcy, szczególnie ci z wadami wzroku, są w stanie kontynuować bezpieczną i efektywną obsługę swoich samochodów pomimo ograniczonego widzenia. Jest to ważne, biorąc pod uwagę, że większość starszych osób mieszka na przedmieściach lub na obszarach wiejskich, gdzie samochód jest niezbędny do transportu.

Maksymalizacja możliwości wzrokowych
Dla wszystkich osób, ale szczególnie dla kierowców z wadami wzroku, ważne jest, aby upewnić się, że ich okulary korekcyjne są aktualne. Wzmocnienie kontrastu i kontrola odblasków za pomocą soczewek filtrujących może być również bardzo korzystna. Większość kierowców doświadczyła jazdy w blasku słońca, patrząc przez brudną przednią szybę. Chociaż noszenie okularów przeciwsłonecznych i dbanie o czystość przedniej szyby nie jest obowiązkowe, to z pewnością pomagają one kierowcom lepiej widzieć i czuć się bardziej komfortowo podczas jazdy.

Maksymalizacja uwagi wzrokowej
Badania nad czynnikami ludzkimi wykazały, że ślepota nieuważnego patrzenia i koszt przełączania przyczyniają się do wypadków samochodowych lub są ich bezpośrednią przyczyną. Ślepota nieuwagi odnosi się do sytuacji, w której uwaga osoby skupiona na jednej czynności osłabia jej uwagę na innych czynnościach. Na przykład, gdy kierowcy skupiają się na kierunkowskazach, ich uwaga nie jest skierowana na to, co dzieje się na drodze przed nimi. Koszt przełączania odnosi się do czasu, jaki zajmuje danej osobie przełączenie uwagi pomiędzy różnymi czynnościami. Częstym przykładem, który powoduje błędy w prowadzeniu pojazdu, jest pisanie przez kierowców SMS-ów podczas jazdy. Kiedy ludzie skupiają się na pisaniu tekstu podczas jazdy, ich reakcja na ruch uliczny wokół nich jest opóźniona.

Badania użytecznego pola widzenia wykazały, że czas potrzebny człowiekowi na przetworzenie informacji wizualnej, zwłaszcza skomplikowanego środowiska wizualnego, którego doświadcza za każdym razem, gdy prowadzi samochód, zwiększa się z wiekiem. Mając to na uwadze, skrócenie lub wyeliminowanie czasu potrzebnego starszym kierowcom lub kierowcom z wadami wzroku na szukanie i wizualne przetwarzanie oznaczeń powinno pomóc im w utrzymaniu koncentracji na drodze i ruchu wokół nich.

Prostym sposobem na zmniejszenie lub wyeliminowanie potrzeby szukania oznaczeń kierunkowych jest zastosowanie urządzenia GPS (Global Positioning System), które wykorzystuje wskazówki mówione. Starsi kierowcy i kierowcy z wadami wzroku w szczególności powinni rozważyć korzystanie z urządzenia GPS ze wskazówkami mówionymi, aby nie rozpraszać się szukaniem/oglądaniem znaków drogowych i móc skupić uwagę na otaczającym ich ruchu.

Wreszcie, dzięki dostępnym obecnie w samochodach technologiom, takim jak adaptacyjny tempomat i ostrzeżenia o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu, oczekuje się, że wszyscy kierowcy będą bezpieczniejsi za kierownicą.

Uwagi końcowe
Dobry kierowca to ktoś, kto ma zdolność do postrzegania zmian w szybko zmieniającym się środowisku; zdolność umysłową do oceny i reagowania na te informacje szybko i odpowiednio; oraz zdolność motoryczną do wykonania tych decyzji, wraz z umiejętnościami kompensacyjnymi, aby zrekompensować utratę zdolności w innych obszarach. Dodatkowo, przy rozważaniu ograniczenia czynności związanych z prowadzeniem pojazdu lub całkowitego wycofania się z prowadzenia pojazdu, należy wziąć pod uwagę znajomość środowiska, w którym kierowca prowadzi pojazd oraz jego dotychczasową historię prowadzenia pojazdu.

Dla wielu kierowców z utratą wzroku ograniczone prawo jazdy, które pozwala im na prowadzenie pojazdu w godzinach dziennych, w ograniczonym promieniu od domu i przy niższych prędkościach może być wszystkim, czego pragną. Zdarzają się jednak sytuacje, w których dana osoba będzie musiała całkowicie zrezygnować z prowadzenia pojazdu z powodu utraty wzroku lub kombinacji zmian wzrokowych i poznawczych. Kiedy nadejdzie ten czas, dana osoba musi zrozumieć, że wycofanie się z prowadzenia pojazdów ma na celu bezpieczeństwo jej samej oraz innych osób.

Wreszcie wiadomo, że utrata wzroku w ogóle, a także utrata uprawnień do prowadzenia pojazdów, może prowadzić do poczucia beznadziejności i depresji. Na szczęście istnieje wiele rzeczy, które mogą poprawić zdolności funkcjonalne osób z utratą wzroku. Aby dowiedzieć się o dostępnych zasobach dla osób z utratą wzroku, odwiedź stronę programu National Eye Health Education Program o niskim wzroku pod adresem www.nei.nih.gov/nehep/programs/lowvision.

7/9/15

Mark Wilkinson, OD
Uniwersytet Iowa Carver College of Medicine
Przewodniczący podkomisji ds. niskiego widzenia Narodowego Programu Edukacji o Zdrowiu Oczu