Uwaga wzrokowa

Wyzwania stojące przed osobami prowadzącymi pojazdy z utratą wzroku

Przegląd
Ludzie w każdym wieku często postrzegają prowadzenie samochodu jako klucz do niezależności. Osoby z utratą wzroku nie są tu wyjątkiem. Trzy grupy osób z utratą wzroku, które chcą uzyskać lub utrzymać przywilej prowadzenia pojazdów, to nastolatki z wrodzoną lub nabytą wadą wzroku, które nigdy nie prowadziły pojazdów, dorośli z tą samą wadą wzroku, którzy nigdy nie prowadzili pojazdów, oraz dorośli z nabytą wadą wzroku, którzy prowadzili pojazdy w przeszłości, ale mogą stracić prawo jazdy z powodu utraty wzroku. Jednakże standardy widzenia dla prowadzenia pojazdów różnią się w poszczególnych stanach, a zróżnicowanie to utrzymuje się pomimo dziesięcioleci badań wykazujących, że nie ma bezwzględnego kryterium odcięcia ostrości wzroku lub widzenia peryferyjnego dla bezpiecznego i niebezpiecznego prowadzenia pojazdów. Fakt, że państwa mają różne standardy powoduje, że osoby z upośledzeniem wzroku nie są w stanie uzyskać prawa jazdy w niektórych stanach, w tym być może w swoim własnym, podczas gdy mogą uzyskać prawo jazdy w sąsiednim stanie. Oczywiście zdolność tych osób do bezpiecznego prowadzenia pojazdu silnikowego nie zmienia się po przekroczeniu granicy państwa. Jednak, aby utrzymać przynajmniej niektóre uprawnienia do kierowania pojazdami, mogą one znaleźć się konieczności przeniesienia się do innego stanu.

Powszechnie wiadomo, że wielu starszych kierowców modyfikuje swoje normy jazdy, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Na przykład, wielu starszych kierowców dobrowolnie ogranicza lub zaprzestaje jazdy w nocy, w niebezpiecznych warunkach pogodowych lub na autostradach. Ograniczając swoją jazdę, starsi kierowcy, szczególnie ci z wadami wzroku, są w stanie nadal bezpiecznie i efektywnie prowadzić swoje samochody pomimo ograniczonej widoczności. Jest to ważne, biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość osób starszych mieszka na przedmieściach lub na terenach wiejskich, gdzie samochód jest niezbędny do przemieszczania się.

Maksymalizacja możliwości wzrokowych
Dla wszystkich osób, ale szczególnie dla kierowców z wadami wzroku, ważne jest, aby upewnić się, że ich korekcja okularowa jest aktualna. Wzmocnienie kontrastu i kontrola odblasków za pomocą soczewek filtrujących może być również bardzo korzystna. Większość kierowców doświadczyła jazdy w blasku słońca, patrząc przez zabrudzoną przednią szybę. Chociaż noszenie okularów przeciwsłonecznych i dbanie o czystość przedniej szyby nie jest obowiązkowe, z pewnością pomagają one kierowcom widzieć lepiej i czuć się bardziej komfortowo podczas jazdy.

Maksymalizacja uwagi wzrokowej
Badania nad czynnikami ludzkimi wykazały, że ślepota nieuwagi i koszt zmiany kierunku jazdy przyczyniają się do wypadków samochodowych lub są ich bezpośrednią przyczyną. O ślepocie nieuważności mówimy wtedy, gdy uwaga danej osoby skupiona na jednej czynności osłabia jej uwagę na innych czynnościach. Na przykład, gdy kierowcy skupiają się na kierunkowskazach, ich uwaga nie jest skupiona na tym, co dzieje się na drodze przed nimi. Koszt przełączania odnosi się do czasu, jaki zajmuje danej osobie przełączanie uwagi między różnymi czynnościami. Częstym przykładem, który powoduje wypadki za kierownicą, jest pisanie SMS-ów podczas jazdy. Kiedy ludzie skupiają się na pisaniu SMS-a podczas jazdy, ich reakcja na ruch uliczny wokół nich jest opóźniona.

Badania użytecznego pola widzenia wykazały, że czas potrzebny na przetworzenie informacji wizualnej, zwłaszcza skomplikowanego środowiska wizualnego, którego doświadczamy za każdym razem, gdy prowadzimy samochód, wydłuża się wraz z wiekiem. Mając to na uwadze, skrócenie lub wyeliminowanie czasu potrzebnego starszym kierowcom lub kierowcom z upośledzeniem wzroku na szukanie i wizualne przetwarzanie informacji o znakach drogowych powinno pomóc im w utrzymaniu koncentracji na drodze przed sobą i na otaczającym ich ruchu.

Prostym sposobem na ograniczenie lub wyeliminowanie konieczności szukania kierunkowskazów jest zastosowanie urządzenia GPS (Global Positioning System), które wykorzystuje wskazówki mówione. Starsi kierowcy, a w szczególności kierowcy z upośledzeniem wzroku, powinni rozważyć korzystanie z urządzenia GPS ze wskazówkami mówionymi, dzięki czemu nie będą musieli rozpraszać się szukaniem znaków drogowych i będą mogli skupić uwagę na otaczającym ich ruchu.

Wreszcie, dzięki dostępnym obecnie w samochodach technologiom, takim jak tempomat adaptacyjny i ostrzeżenia o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu, oczekuje się, że wszyscy kierowcy będą bezpieczniejsi za kierownicą.

Uwagi końcowe
Dobry kierowca to ktoś, kto ma zdolność postrzegania zmian w szybko zmieniającym się otoczeniu; zdolność umysłową do oceny i reagowania na te informacje szybko i odpowiednio; zdolność motoryczną do wykonania tych decyzji, wraz z umiejętnościami kompensacyjnymi, aby zrekompensować utratę zdolności w innych obszarach. Dodatkowo, znajomość środowiska jazdy przez kierowcę oraz jego dotychczasowa historia prowadzenia pojazdu powinny być brane pod uwagę przy rozważaniu ograniczenia czynności związanych z prowadzeniem pojazdu lub całkowitego wycofania się z prowadzenia pojazdu.

Dla wielu kierowców z utratą wzroku, ograniczone prawo jazdy, które pozwala im na jazdę w ciągu dnia, w ograniczonym promieniu od ich domu i z mniejszą prędkością może być wszystkim, czego pragną. Zdarzają się jednak sytuacje, w których dana osoba będzie musiała całkowicie zrezygnować z prowadzenia pojazdu z powodu utraty wzroku lub połączenia zaburzeń wzroku i zmian poznawczych. Kiedy nadejdzie ten czas, osoba ta musi zrozumieć, że wycofanie się z prowadzenia pojazdów jest dla jej bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych.

Wreszcie, dobrze wiadomo, że utrata wzroku w ogóle, jak również utrata uprawnień do prowadzenia pojazdów, może prowadzić do poczucia beznadziejności i depresji. Na szczęście istnieje wiele rzeczy, które mogą poprawić zdolności funkcjonalne osób z utratą wzroku. Aby dowiedzieć się o dostępnych zasobach dla osób z utratą wzroku, odwiedź stronę National Eye Health Education Program low vision program na www.nei.nih.gov/nehep/programs/lowvision.

7/9/15

Mark Wilkinson, OD
Uniwersytet Iowa Carver College of Medicine
Przewodniczący Podkomisji Narodowego Programu Edukacji Zdrowotnej o Zdrowiu Oczu ds. Niskiego Widzenia